הנושאים:
1 .נוסח הזימון.
2 .ניכר מברכותיו.
3 .חלוקה בשלש.
4 .יין בלי מים.
5 .השתמשות בפת.
6 .לא בירך.
השאלות:
א. נוסח הזימון כפי כמות האנשים (5)
ב. כיצד אדם ניכר מברכותיו, והנוסח שעדיף (5)
ג. שלשה אין רשאין להתחלק, המקרה והקמ"ל (3)
ד. המח' ביין שלא נתן לתוכו מים (3)
ה. השתמשות בפת (6)
ו. הדין בהכניס לפיו אוכל בלא ברכה, ומ"ט (4)
התשובות
א. כיצד מזמנים
1 .בשלשה נברך.
2 .בעשרה לאלוקינו.
3 .לריה''ג שמברכים לפי רוב הקהל, במאה לה'.
4 . באלף לאלקי ישראל.
5 .בריבוא אלוקי הצבאות.
ב. איך ניכר מברכותיו ועדיף
1 .אומר נברך ולא ברכו, כדי שלא יצא מהכלל.
2 .ובטובו ולא ומטובו.
3 .חיינו ולא חיים, וי''א איפכא.
4 .שאכלנו ולא למי שאכלנו.
5 .בשלשה ברוך שאכלנו, ולא על המזון שאכלנו.
ג. שלשה אין רשאין להתחלק, וקמ''ל
1 .אף בלא אכלו.
2 .באוכל כ''א מככרו.
3 .שלשה מתוך ג' חבורות של שלשה, ובלא זמנו עליהם במקומן, דאל"כ פרח זימון מינייהו.
ד. יין שלא נתן בו מים, פליגי
1 .אי ברכתו בפה''ע או הגפן.
2 .אי נוטלין ממנו לידים.
3 .כוס ברכה לכו''ע צריך מים.
ה. השתמשות בפת
1 .אין מניחין עליה בשר חי.
2 .אין להעביר ע''ג כוס מלא.
3 .אין לזרוק.
4 .אין לסמוך הקערה.
5 .לר''א עושה כל צרכיו בפת, ולרבנן אסור.
6 .זריקת אוכלין, אם ממאיס אסור ואם לאו שרי.
ו. הכניס אוכל בלא ברכה
1 .משקין בולע.
2 .ממאיס מסלק.
3 .לא ממאיס יוציא, שנאמר ימלא פי תהלתך.
4 .בעי למימר שיחזור ויברך, ונדחה.